Kako povratiti kondiciju


Postoje ljudi koji oduvek vode računa o svom zdravlju i shodno tome vežbaju redovno i hrane se zdravo. Njih verovatno neće mnogo zanimati ovaj članak. Zašto? Pa verovatno su već pročitali sve što može da se nađe na internetu o zdravom načinu života, zdravoj ishrani i naravno o održavanju kondicije.

S druge strane smo mi ostali. Mi, koji za sebe volimo da kažemo da živimo punim plućima, da smo hedonisti i da ne volimo nikakva ograničenja. A onda shvatimo jednog dana, da više nismo u prvoj mladosti, da nam se metabolizam usporio, da se za nas zalepi i hrana koju vidimo na reklami a kamo li ona koju smo pojeli a omiljena odeća nam je tesna..mi koji ostanemo bez daha kad se popnemo na prvi sprat ili potrčimo za autobusom.

U grupu ”mi” spadaju i oni mlađi i oni stariji, nema pravila, samo jedna zajednička stvar a to je da se ne brinemo o svom zdravlju dovoljno, neki čak ni najmanje. Zbog toga se često osećamo loše i nezadovoljno, a nekad smo i ljuti što ne možemo da se promenimo..

Za slučaj da ste i Vi takva osoba, evo šta možete da uradite za sebe i da svoje telo lagano vratite u kondiciju, a osmeh na lice.

Kao i za sve, najvažnija je odluka. Ako ste odlučili da se konačno okrenete bar malčice zdravijem načinu života, počnite sa tom odlukom odmah! Znači, ne čekajte ponedeljak ili prvi u mesecu. Možda će Vas tada već mrzeti da krenete u nov način života.

DONELI STE ODLUKU

Znači doneli ste odluku, i želite da krenete. Prvo trebate da nađete inspiraciju. Nešto što će Vas terati da se držite svoje odluke. Neki žele da budu lepši i u boljoj formi jer žele da nađu novog partnera, neki da bi bolje izgledali u kupaćem kostimu, neki da bi mogli lakše da trče za svojom decom ili unucima, neki su se možda kladili na poslu da će se”srediti”za kratko vreme, a neki jednostavno zbog zdravlja. 

Šta god da je Vaša inspiracija, držite je se i biće Vam “kao vetar u leđa”, posebno onim danima, kad se posle lošeg dana na poslu osećate umorno i samo biste želeli da ležite i gledate nešto na “Netflixu”. Ako treba, napišite taj svoj razlog, inspiraciju, na papir i zalepite ga negde na vidno mesto ( na frižider, na ogledalo ili sl ).

 

NAPRAVITE SVOJ PLAN

Zamislite sebe u novom izdanju, znate kako biste želeli da izgledate nakon nekog perioda ( koje odredite sami sebi ) u kom ćete se pridržavati drugačije ishrane i vežbaćete redovno. Zamislili ste sebe kao nekog ko je mršaviji, zategnutiji, može više da istrči a da ne ostane bez daha, i ko je pre svega zdraviji, zar ne? E pa hajde da krenemo ka toj osobi. To neka Vam bude cilj.

Razmislite dobro i budite realni kad pravite plan za sledeći period.

 Zašto?

Zato što je najgore kad se postavi previsok i nerealan cilj pa se na kraju odustane, što je obično praćeno velikim razočaranjem, i čak dodavanjem na težini.

 

PROMENITE ISHRANU

    Najlakši način da se koriguje ishrana je da smanjite količinu hrane koju unosite. Ako npr jedete za doručak ¼ bureka, pređite na ⅛ bureka i jogurt, ili ako jedete veliki sendvič sa pečenicom, kulenom, kačkavaljem, salatom, podelite ga na pola, pa tu polovinu dajte kolegi ili sačuvajte za neku kasnu užinu.

Ako za ručak pojedete npr pun tanjir nekog jela, salatu, i dva-tri parčeta hleba, pojedite samo polovinu te cele porcije, i naravno upola manje hleba. 

Za večeru isto tako, šta god da volite da jedete, uzmite pola..ako npr pojedete dva-tri parčeta pice, sad pojedite jedno-jedno i po parče. 

Kad osetite glad u toku dana, uzmite neko voće, ali ne preterujte. Samo jednu voćku, ne pola kilograma. 

Ako ste ljubitelj grickalica, njih zamenite koštunjavim voćem. Ono je zdravije i manje kalorično. Za one koji vole da jedu puno slatkiša savet je da, ako već ne mogu potpuno bez njih, smanje na minimum, što znači da ne možete pojesti celu čokoladu odjednom ili pun tanjir kolača! 

Možete umesto toga, ako se pridržavate svog plana ishrane, nagraditi sebe nekom malom poslasticom. Najbolje bi bilo da izdržite bez slatkiša, posebno bez ovih kupovnih, ali dobro..ne možemo preko noći, bez velikih kriza početi da jedemo kao neki profesionalni sportista. 

Ovo sve se naravno odnosi na one koji jedu svu hranu, a ne na vegeterijance i vegane. Oni se već hrane zdravije, i već su na režimu ishrane. Svako ko želi, može da proba i neku oprobanu dijetu, ali to uspeva na duže staze samo retkima da se ne lažemo, jer 

Nije lako preći sa “jedem šta mi se hoće” na “jedem kao ptičica”.

 

BUDITE FIZIČKI AKTIVNI

    Da bismo smršali, zategli se ili jednostavno bili u kondiciji, kako se kaže ne moramo odmah pojuriti u prvu teretanu. Postoje razni oblici fizičke aktivnosti. Šta ćete izabrati, stvar je ličnog afiniteta i mogućnosti. Tu pre svega mislimo na vreme koje možete da odvojite za sebe. Mnogi se u naletu uzbuđenja, upišu u neku teretanu, kupe novu opremu i onda posle par termina odustanu. Zašto?

Pa pre svega, većina je lenja. Da, zaista je tako, iako ne priznaju sebi da je tako nego smišljaju hiljadu “pametnih” izgovora. S druge strane, neki stvarno zbog posla ili porodičnih obaveza, jednostavno ne mogu da stignu na sve strane, pa zato odustanu.

Da ne biste brzo odustali, razmislite o vremenu koje možete da izdvojite za fizičku aktivnost. Oni koji imaju dovoljno vremena mogu stvarno da biraju. U svim gradovima sad postoji puno teretana, fitnes centara, bazena, sportskih sala i terena, plesnih studija, gde se može trenirati neki sport a može se i zakupiti termin pa možete da se družite i vežbate sa prijateljima.

Pored ove ozbiljne, trening varijante, postoje i drugi oblici fizičke aktivnosti. Neke možete raditi i od kuće a neke napolju, neke dok ste sami a neke u društvu. Šta tu sve spada?

Možete da vozite sobni bicikl, trčite ili hodate na sobnoj traci za trčanje, radite vežbe ( neke svoje ili uz neki video tutorial koji možete da nađete vrlo lako na internetu ), ili ako imate stepenice u kući ili u zgradi možete da se penjete i spuštate uz njih, neko određeno vreme.

Ako više volite aktivnosti na svežem vazduhu, možete voziti bicikl, rolere, trčati ili jednostavno šetati. Možete sve to raditi i sa porodicom i tako lepo provesti zajedničko, porodično vreme. Deci ćete tako ujedno stvoriti zdravu naviku da se bave nekom fizičkom aktivnošću.

Što se tiče vremena koje ćete odvojiti za odabranu fizičku aktivnost, počnite sa kraćim, da biste ga vremenom produžili bez većeg napora. ( Ako počnete npr sa dvadesetak minuta dnevno, posle nekog vremena pređite na pola sata.)

 

NAĐITE PODRŠKU

Sve je lakše uz podršku, pa zato nađite nekoga ko će Vam je pružati i neće Vam dati tek tako da odustanete od svega. To može biti supružnik, prijatelj, rođak, trener..

Još je bolje ako imate nekoga ko radi isto što i Vi tj možete da vežbate zajedno i razgovarate o ishrani i napretku. Bodrićete jedno, drugo i tako ćete lakše napredovati.

“Put od hiljadu milja, počinje prvim korakom” rekao je kineski filozof Lao Ce.  

Pođite na ovaj put, čim donesete odluku da želite da se promenite, odredite svoj cilj i nađite inspiraciju i podršku, i brzo ćete shvatiti kako napokon živite život zdravije ali i lepše nego pre.